Interaktiva tidningar

När man tittar på webbtidningar och andra liknande webbsidor kan man tydligt se att utvecklingen går åt ett särskilt håll. Dagens läsare vill inte bara surfa runt på sidor och läsa nyheter eller debattinlägg. Nej, dagens läsare vill interagera med sidorna. Det vanligaste sättet man ser det på är kommentarsfälten som i regel finns på alla nyhetssidor. Det är vad som är så fantastiskt med det sätt som man i dag konsumerar nyheter på. Står det någonting du inte håller med om i artikeln kan du ventilera dina tankar i kommentarsfältet till artikeln, gör du det kommer du nästan garanterat att få mothugg av någon och en diskussion uppstår. Du väljer dock själv ifall du bara vill dela med dig av din åsikt och inte dras in i en debatt, eller om du känner dig argumenteringssugen.

Sättet som man i dag debatterar och ventilerar sina åsikter på bland annat sociala medier men också i tidningars kommentarsfält har gjort att dagens internetanvändare är mer utrustade för att debattera än någonsin tidigare.

Möjligheterna att interagera med sin nyhetskälla eller debattera med sina meningsmotståndare har aldrig varit större. Dagens internetkultur fostrar ett stort antal debattsugna människor, det rör sig inte bara om klassiska nyheter eller politiska ståndpunkter. Om du ser till exempel en artikel där de tar upp landslagsuttagningen till en VM-kvalmatch kommer du garanterat att se att människor har alla möjliga olika önskemål i kommentarsfälten.

Många webbtidningar har ändrat vilken typ av innehåll de har. När det gäller pappersversionen av en tidning är löpsedlarna det viktigaste för att kunna sälja lösnummer. Det skiljer sig från hur de får människor att gå in på en webbsida. Speciellt Twitter och Facebook har funktioner som gör det enkelt och snabbt att dela med sig av en sida, på Facebook krävs det i princip bara ett klick. Om en text är skriven på ett sådant sätt att dess läsare vill dela med sig av den, då kommer sociala medier-användarna själva att göra reklam för den och debattera den på sina sidor, vilket leder till väldigt många fler besökare till sidan.

I dag har du som nyhetskonsument helt andra möjligheter till att direkt påverka tidningarnas innehåll.